01 Oct “Vertrouwen en veiligheid zijn een vereiste tijdens mijn lessen.”
In de basis vind ik het creëren van een sfeer van vertrouwen en veiligheid een vereiste om leren tot stand te laten komen.
Ik zorg ervoor dat ik positief en enthousiast voor de groep sta. Ik luister en vraag vanuit oprechte interesse door om zo drijfveren helder te krijgen. Hierdoor kan ik ook inspelen op de persoonlijke situatie van mijn cursist(en).
Een goede docent geeft de cursist het gevoel dat hij het gewenste einddoel kan bereiken.
En dat de cursist juist leert van het maken van fouten doordat hij veel oefent. Hierbij vind ik het belangrijk dat ik mijn cursisten vertrouwen geef, maar ook veel van hen verwacht. Als ik veel verwacht, groeien zij ook. Ik ben me hierbij bewust van en alert op het Pygmalion effect.
Vooraf dacht zij dat zij geen Nederlands zou kunnen leren.
Bijvoorbeeld bij Anna* heb ik dit sterk terug gezien. Door een eerdere leservaring was zij overtuigd geraakt dat het haar niet zou lukken om Nederlands te leren. Ik heb de lessen met haar heel rustig en stap voor stap opgepakt. Vanaf het begin had ik er vertrouwen in dat zij zou slagen. Nu gaat het goed en spreekt zij Nederlands op A2 niveau. Daar is zij niet alleen zelf heel blij mee, ik vind dat ook heel mooi om te zien.
Hoe verder de cursist is in het leertraject, hoe meer hij zelf het doel bepaalt, de voortgang monitort en indien nodig ook bij stuurt.
Een goede docent wisselt veel opdrachten en technieken af zodat de cursist alert en gefocust blijft doordat hij ervaart dat hij aangesloten wil blijven. In mijn keuze van de opdrachten laat ik de cursist ook steeds meer zelf doen. Hierbij houd ik rekening met de piramide van Bales (zie foto) die een mooi inzicht geeft in hoe je eigenlijk leert. Ik leg ook uit aan de cursist wat het doel is van de opdracht.
Natuurlijk vind ik het heel belangrijk dat ik de lesstof richt op het zelfstandig kunnen deelnemen in de maatschappij, zelfredzaamheid.
Ik ben hier ook altijd erg alert dat de lesstof aansluit bij de interesse van de cursist en dat het zinvol is voor hem.
Aan het begin van mijn les geef ik zoveel mogelijk aan wat het doel is met deze les en het gewenste eindresultaat. Dit maakt het ook makkelijker om aan het eind van de les terug te blikken. Dit reflectiemoment vind ik ook zeer belangrijk. Maar, hierover een volgende keer meer.
Uit: ‘Mijn visie op docentschap’, door Nicole van der Vegt
.
Gun jij anderstaligen ook een stap in de Nederlandse taal? Wil je zelf Nederlands leren? Of heb je nog vragen?
Wil je graag Nederlands (laten) leren in een sfeer van vertrouwen en veiligheid? Bel me op (06)48086212. Neem contact op via dit formulier (click here) of LinkedIn (click here). Een intake is altijd gratis!
* niet haar echte naam