05 Jul “Wat doe jij eigenlijk als docent Nederlands?“
“Wat doe jij eigenlijk als docent Nederlands voor anderstaligen?“
Als docent Nederlands voor anderstaligen leer ik mensen die niet in Nederland zijn geboren de Nederlandse taal. Daarnaast leer ik ze veel over de Nederlandse cultuur. Naast het deel ‘leren’ is er alleen nog veel meer.
Vandaag vertel ik het verhaal van Aarav*.
Aarav komt uit een Aziatisch land. Een land met een totaal andere cultuur. Voor zijn studie komt hij naar Nederland. Hij gaat in een studentenstad wonen. Daar woont hij samen met andere internationale studenten. Hij doet een internationale studie. Tijdens zijn studie komt hij in aanraking met veel andere internationale studenten. Hij spreekt Engels. Hij komt hierdoor beperkt in aanraking met de Nederlandse taal en cultuur.
Ik leer hem kennen net voordat hij aan zijn eerste baan in Nederland gaat beginnen.
Het bedrijf waar hij gaat werken vindt het belangrijk dat hij Nederlands leert. Wat een mooie zet van dit bedrijf. Hij wil graag zijn carrière vormgeven in Nederland. In Nederland is het nog steeds heel belangrijk om goed Nederlands te spreken (minimaal rond B1 niveau) om een goede baan te krijgen.
Als hij mij vertelt over zijn familie realiseer ik mij dat zijn ouders en zijn broer een totaal ander leven leiden.
Hoewel zijn broer jonger is dan hij, is hij al getrouwd. Hij woont nog in zijn geboorteland. Zijn broer woont dichtbij zijn ouders en heeft een eerste kind. Een meer traditioneel Aziatisch leven. Aarav leeft dus in een heel andere wereld. Als ik hem leer kennen, heeft hij net zijn studie afgerond.
Hij mag direct na het behalen van zijn master, beginnen bij een mooi bedrijf in Nederland. Een Nederlands bedrijf.
Hij gaat zeker internationale opdrachten krijgen, maar er wordt ook verwacht dat hij snel Nederlands leert. Omdat deze nieuwe baan niet in zijn studentenstad is, verhuist hij voor zijn baan naar een andere stad.
Een nieuwe woonomgeving, een nieuw bedrijf en een nieuwe taal leren… het is veel.
Ik ben niet alleen de persoon die hem de taal aanleert, maar ook de persoon die geruststelt, de persoon die uitlegt wat wel of niet verwacht wordt, ik ben de persoon die doorvraagt of het goed gaat, de persoon die meekijkt, de persoon die meedenkt en ik ben zeker de persoon die nu de vaste factor is in zijn leven.
Het bedrijf waar hij nu werkt, heeft hoge verwachtingen van hem.
Zowel wat betreft zijn werk, als wat betreft zijn voortgang in het leren van de Nederlandse taal. Ook hierin kan ik hem begeleiden. Ik geef aan wat gemiddeld is voor het leren van de taal. Hem ervan bewust maken hoe hij het doet. Ik vraag door en geef hem ook inzicht. Hoe kan hij omgaan met de druk die hij vanuit het bedrijf ervaart?
Ik mag hem in dat alles begeleiden. En dat alles tijdens ‘een lesje Nederlands’…
Dat maakt nu net mijn werk zo prachtig. Ik denk dat iedere docent dit herkent. Je bent veel meer dan alleen iemand die hen woorden en zinnen leert. Ik merk dat ik ook echt een coach ben.
Het moment van euforie…
Deze periode van corona zorgt ook voor meer onzekerheid over zijn eigen familie. Even terug naar huis, naar je geboorteland, naar je eigen familie kan in deze periode niet. Ik ben dan vaak de stabiele factor. En dan komt het moment van de euforie. Ook daarin mag ik delen. Een eerste salarisspecificatie, een eerste uitbetaling. Hij is waanzinnig blij, want… hij heeft een moeder die heel erg blij is.
En ik? Ik voel dankbaarheid dat ik deze reis met jou mag maken.
Heb je nog vragen? Neem contact met mij op!
Gun jij anderstaligen ook een stap in de Nederlandse taal? Wil je zelf Nederlands leren? Of heb je nog vragen? Bel me op (06)48086212. Via dit formulier (click here) of LinkedIn (click here) kun je ook contact met me opnemen.
* niet zijn echte naam
Sorry, the comment form is closed at this time.